De är bäst på digital marknadsföring i Sverige 2018

Vilka svenska företag är bäst på digital marknadsföring, och vilken bransch har kommit längst? En ny rapport avslöjar vilka branscher och företag som når flest potentiella kunder via sina digitala aktiviteter – och som du därför bör snegla på.
Vad definierar egentligen hur bra ett företag är på att använda sina digitala kanaler?
När managementkonsultbolaget BearingPoint studerat 80 av Sveriges största bolag* och deras digitala mognad i rapporten Digital Leaders In Sweden 2018 har man bland annat tittat på hur företagen presterar inom:
- digital marknadsföring
- digital produktupplevelse
- e-handel
- e-CRM
- sociala medier
- mobila tjänster
… och när det kommer till digital marknadsföring har man undersökt vilka företag som når flest potentiella kunder och lyckas leda dem till sin hemsida med hjälp av:
- display-annonser
- SEO
- innehåll i egna ägda kanaler (content marketing)
- affiliates (annonsnätverk)
Vilka svenska företag och branscher tror du just nu når och konverterar flest kunder med hjälp av digital marknadsföring?
Telekom, försäkring, dagligvaruhandel och transport är ledande branscher
Vinnarna hittar vi inom telefoni och kommunikation. De flesta svenska branscher har faktiskt tappat i resultat, men en bransch fortsätter att utklassa de andra med råge: telekombranschen, både B2B och B2C, som ligger i topp.
Så här ser topp 10-listan för branscher ut:
- Telecom (B2C)
- Telecom (B2B)
- Transport
- Detaljhandel
- Försäkring
- Energi
- Bank
- Media
- Kreditföretag
- Livsmedel
- Konsumentprodukter/mat
- Tillverkningsindustri
Telekombranschen är bäst på alla punkter utom content marketing – ägda kanaler – där branscherna bank och media är duktigare på att nå ut och konvertera.
I botten hittar vi förlorarna – branscherna livsmedel, konsumentprodukter/mat och tillverkningsindustri som inte lyckats lika väl med sin digitala marknadsföring.
Årets marknadsförings-ninjas är Tele2, NetOnNet, Spotify och Ikano Bank
Vilka svenska företag har varit mest framgångsrika i sin digitala marknadsföring? Med mest framgångsrik menas här trafik till hemsidan och räckvidd i målgruppen via marknadsföring i digitala kanaler.
Så här ser topp 10-listan för företag ut:
- Tele2 (B2C)
- NetOnNet
- Telia (B2C)
- Scandinavian Airlines
- Tele2 (B2B)
- Stena Line
- Elgiganten
- Spotify
- Telia (B2B)
- Ikano Bank
År 2018 leder Tele2 slaget om den digitala kundresan. Tele2 är ett av få företag som fortsätter att utvecklas och förbättras, medan många svenska företag faktiskt lyckas sämre och sämre med sina digitala insatser. Tele2 får toppbetyg i SEO och kommer på en andraplats när det gäller display-annonsering.
Mycket bräk från the cheap sheep, alltså.
Den sistnämnda kategorin, display-annonsering, är den kategori som flest företag varit dåliga på. Störst förbättringspotential finns inom affiliate och content marketing – här finns guld att vaska för svenska företag.
Men då gäller det att ha koll på de nya algoritmer i sociala medier som nyligen ritat om spelplanen för företag och varumärken – det har vi tidigare skrivit om här:
Megaförändring i Facebooks algoritm straffar företag – så ska du tänka
Nelly och Clas Ohlson i topp bland Sveriges digitala ledare
Bäst på digital närvaro generellt 2018, inklusive digital marknadsföring, är Qliro Group (representerat genom Nelly.com), Tele2, Clas Ohlson, Telia och 3.
Ladda ner och läs hela rapporten Digital Leaders in Sweden 2018 här (PDF).
Vill du ha hjälp att planera och mäta värdet av dina digitala marknadsföringsaktiviteter?
Kontakta oss på Resultify, så bokar vi ett möte tillsammans!
*Företag som deltog i studien för 2018 var:
B2B
ABB, Alfa Laval, Atlas Copco, Autoliv, Collector Bank, Electrolux, Ericsson, Husqvarna, Intrum Justitia, Klarna, Lindorff, Sandvik, SKF, Tele2 B2B, Telenor B2B, Telia B2B, Tetra Pak, Trelleborg, Volvo Cars, Volvo Group och 3 B2B.
B2C
Aller media, Apotek Hjärtat. Apoteket AB, Arla, Avanza Bank, Axstores, Bonnier, Byggmax, City Gross, Clas Ohlson, Com Hem, Coop, Dustin, E.ON, Elgiganten, Fortum, H&M, Handelsbanken, Hemköp, ICA, ICA Banken, If, Ikano Bank, IKEA, K-rauta, Lantmännen, Länsförsäkringar, Länsförsäkringar Bank, Marginalen Bank, Moderna Försäkringar, MTG, NetOnNet , Nordea, Nordnet, Orkla Foods, Qliro Group, Resurs Bank, SBAB Bank, Scan, Scandinavian Airlines, SEB, SJ, Skandia, Skandiabanken, Skånemejerier, Skånetrafiken, Spotify, Stadium, Stena Line, Storstockholms Lokaltrafik, Swedbank, Sveriges Television, Systembolaget, Tele2 B2C, Telenor B2C, Telia B2C, Trygg-Hansa, TV4, Vattenfall, Viasat, Willys, Västtrafik, XXL och 3 B2C.