Resultifys första hjälpen-kit för marknadsförare på Facebook
1. Släpp vanligt rörligt content – satsa på livesänd video
Facebook vill minska ner att användarna “passively reading articles or watching videos -- even if they're entertaining or informative.” (...) “We've seen people interact way more around live videos than regular ones.”
Bäst resultat, skriver Mark Zuckerberg, får livestreamad video i grupper och communities kring specifika intressen som genererar konversation.
Med andra ord, livesänd video i grupper eller för smala målgrupper som uppmanar till kommentarer och diskussion kommer att få störst räckvidd och engagemang.
2. Grupper din bästa marknadsföringskanal
Zuckerberg skriver: “The public content you see more (...) should encourage meaningful interactions between people. (...) You can expect to see more from your friends, family and groups.”
Om vi inte längre kan köpa oss utrymme i privata flöden i samma utsträckning, så kan vi istället förse användarna med relevanta sponsrade forum (Facebook-grupper) där vi modererar så att innehållet blir så användbart och interaktivt som möjligt.
Grupper utan konversation kommer att dö. Vilken intressegrupp kan du skapa på Facebook, som får liv genom att trigga eget innehåll från användarna – user generated content?
3. Positivt, samskapat content är hemligheten
Om vi hittills har kunnat skapa och sponsra inlägg på Facebook som når användare trots att ingen lajkar, kommenterar eller delar, så kommer vi nu endast att lyckas om våra inlägg sparkar igång en diskussion som användarna själva ger liv åt. Något som blir viralt och utvecklas i och med användarnas interaktion:
“... It should encourage meaningful interactions between people.”
Dina inlägg på Facebook kommer absolut att kunna nå ut, engagera och konvertera, men aldrig om ditt innehåll är “komplett och färdigt” när det publiceras – en “dead end”.
I stället behöver du ställa en fråga, skapa en diskussion, låta användarna själva gå in i inlägget eller tråden och ge den liv. Dessutom premierar Facebook positivt innehåll som ger positiva reaktioner och kommentarer. Positivt och samskapat content blir hemligheten till effektiva kontaktytor för konvertering.
Läs: 5 insikter som boostar din marknadsföring 2018
Förändringen börjar märkas under våren 2018
Facebook började arbeta med den nya algoritmen redan förra året, men den implementeras på riktigt under de kommande månaderna.
Bonustips #1: Du bör därför uppdatera din contentplan och fundera över hur du kan fördela samma budget på Facebook men med mer pengar på färre annonser.
Bonustips #2: Att försöka hetsa fram interaktion från användarna genom att skriva “Kommentera om du gillar!” eller “Dela med en vän!” i inläggen kommer inte att fungera. Facebook ser igenom det som spam, så kallad “Engagement bait”. Enligt Hootsuite kommer det i stället leda till att Facebook aktivt kapar din räckvidd.
Vill du ha hjälp med planeringen av din Facebook-budgetering eller att ta fram en effektiv contentplan för leadsgenerering, med grund i dessa nya spelregler?
Hör av dig till oss på Resultify så hjälper vi dig.