Testa: Så effektiv är din webbplats

Gör din webbplats sitt jobb? Drar den in rätt trafik, konverterar den kunder och ger den besökarna svar på sina frågor? Så här kan du enkelt testa hur bra din sajt presterar – och om den fyller sitt syfte som marknadsföringskanal.

Något vi jobbar mycket med på Resultify är att förbättra resultatet av webbplatser. Vi har byggt webb i mer än 10 år, och när det kommer till att göra sajter mer effektiva finns det några huvudsakliga faktorer vi brukar titta på.

Här tipsar vår digitala strateg och webbanalytiker Patrik Rosenfeld (bilden) samt vår säljchef Robert Lindh om tre indikatorer på hur bra din sajt presterar som du själv enkelt kan kolla upp för att få en mer kostnadseffektiv sajt.

Hälsochecka din sajt i tre steg

1. Är din bounce rate för produktsidor under 25 procent?

Ett snabbt sätt att kolla hur besökarna upplever din webbplats är att titta på webbplatsens bounce rate i Google Analytics. Bounce rate, eller avvisningsfrekvens, är ett mått på hur många av dina besökare som lämnar din sajts olika sidor – utan att ha klickat sig vidare.

Titta särskilt på avvisningsfrekvensen (tappet) från:

  • Startsidan
  • Landningssidor
  • Viktiga produktsidor eller tjänstesidor

Dessa sidor vill du inte tappa besökare från. Tvärtom ska de gilla vad de ser och klicka sig vidare för att slutligen beställa, boka eller köpa något – eller ta kontakt.

Från sidor som “Kontakt” är det okej med hög bounce rate, eftersom besökaren förhoppningsvis lämnar sidan för att ringa, mejla eller kontakta dig. Då har sidan fyllt sitt syfte. Men för startsida, landningssidor och produktsidor bör din bounce rate inte vara högre än 20-25 procent.

Är den det så är det oftast något fel på sidan, som att besökaren

  • Inte hittar vad hen söker
  • Inte förstår vad hen ska göra eller hur hen kommer vidare
  • Saknar något element, knapp, länk eller liknande

Bounce rate hänger tätt ihop med hur lång tid dina besökare tillbringar på sajten – Average Time on Page. Genom att titta på dessa två nyckeltal i Google Analytics kan du snabbt se om sajtens sidor verkar fylla sitt syfte, eller om du behöver förändra något.

2. Drar du in rätt målgrupp till din sajt?

Är dina besökare de du vill att de ska vara? Om du har sökmotoroptimerat din sajt rätt brukar organisk trafik inte vara några problem, men att dra in rätt köpt trafik kan vara knepigare.

För att ta reda på detta kan du bland annat titta under Audience i Google Analytics. Där ser du statistik över ålder, kön, geografisk plats, intressekategorier och annat om dina besökare som kan vara intressant.

Du kan också se om det skiljer sig från olika trafikkällor – trafiken till din sajt från LinkedIn kanske är mycket närmre din målgrupp än från Google-sökningar, till exempel.

Hur kan du då säkerställa att du lockar potentiella kunder i ett visst målgruppssegment?

Jo – genom att göra en gedigen sökordsanalys och sedan skapa anpassade landningssidor och annonser utifrån den. Då undviker du att dra in besökare med fel förväntningar som ökar din bounce rate.

Läs mer om SEO – sökordsanalyser eller Mer trafik och sälj via din webbplats – 10 tips.

3. Gör innehållet på sajten att du rankar högt på Google?

För att se om du lockar rätt målgrupp via organiskt sök behöver du titta på hur din webbplats rankar för din målgrupp, inom ditt område och på sökord som är relevanta för dina produkter och tjänster.

Två bra verktyg för att se hur din sajt rankar är SEMrush och MOZ. På Resultify jobbar vi mycket med dessa verktyg och hjälper dig gärna (bara hör av dig!). Du ser svart på vitt hur väl din webbplats fungerar och vad du bör förbättra för att få ännu bättre resultat.

När vi hjälper företag att ranka högre jobbar vi med deras SEO på två sätt för största effekt:

  1. Strategisk SEO – Vi gör en gedigen sökordsanalys som implementeras strategiskt och genomtänkt på hela sajtens innehåll
  2. Teknisk SEO – Vi anpassar sajten tekniskt så att den svarar optimalt mot Google, till exempel med justerade URL:er, rätt taggat innehållet etc.

Läs mer om SEO och sökmotoroptimering eller 5 snabba tips för effektivare marknadsföring.

Bonustips: Kolla hur snabbt din sajt laddar

Surfa in på testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb. Där får du veta hur snabbt din webbplats laddar, samt förslag på hur du kan minska laddningstiden. Det kan vara att komprimera bilder på olika sätt för desktop och mobil, eller ta bort onödig kod och skript.

Laddningstiden påverkar både användarupplevelsen och hur högt Google rankar din sajt.

Vill du få en genomlysning av din webbplats, med förslag och rekommendationer om förbättringsåtgärder?
Kontakta oss, så tittar vi på din sajt och hjälper dig.

Kontakta oss så berättar vi mer.