Tips från en rutinerad & väderbiten HubSpot-användare

Tips från en rutinerad & väderbiten HubSpot-användare
5:43

Att välja HubSpot-ekosystemet är ett steg. Att implementera det i linje med sina affärsmål och komma igång och lära sig arbeta i systemet är nästa steg. 

Sen kan det tillkomma lite olika steg beroende på hur organisationen ser ut, vad man implementerar och hur man vill ha sin konfiguration utformad, men förr eller senare kommer vi alla till "underhållssteget".

Du vet, det där steget som ser till att allt fortsätter funka så som vi vill att det ska funka. Någon som kan hjälpa till och får verktyget att göra det vi vill att det ska göra. En ADMIN!

Men vad är en ADMIN och vad innebär det i HubSpot-sammanhang?

Är det rimligt att leta efter en administratör som kan allt? Nej.
Det du letar efter är snarare en administratör som lär sig något varje dag.
Det finns alltid något nytt att lära sig eller en ny utmaning på HubSpot. Så stort är HubSpots ekosystem.

Vare sig det handlar om den senaste uppdateringen, optimering av arbetsflöden eller integrering av nya verktyg, utvecklas HubSpot ständigt. Det är viktigt för en administratör att känna till plattformen väl, hålla sig uppdaterad med förändringarna och lära sig av och vara delaktig i gemenskapen i HubSpot communityn.

Med det sagt, så låt oss rada upp den grundläggande kunskapen varje HubSpot-administratör bör ha.

Vem är en HubSpot-administratör?

En HubSpot-administratör hanterar den dagliga driften av ditt HubSpot-konto. De har djupgående kunskaper om plattformens funktioner och säkerställer att den är i linje med dina affärsmål.
De dagliga uppgifterna för en HubSpot-administratör kan omfatta: 

  • Optimera CRM-inställningar - HubSpot-administratören konfigurerar CRM-systemet genom att ställa in kontakt- och företagsposter, säkerställer att de speglar försäljningsprocessen och optimerar dem för effektivitet och användarvänlighet.
  • Automatisering via arbetsflöden - Administratören ansvarar för att automatisera återkommande uppgifter genom att ställa in arbetsflöden och sekvenser, förbättrar effektiviteten och konsekvent kommunikation.
  • Kampanjinställning - Det är administratörens uppgift att ställa in olika komponenter som e-post, landningssidor och uppmaningar till handling, dvs koppla dem till specifika mål och spåra deras prestanda.
  • Anpassa gränssnitt - Administratörens uppgift är att anpassa CRM-gränssnittet för att passa specifika teambehov, skapa anpassade objekt och ställa in grupper för datasegmentering.
  • Hantera tillgång - Han/hon hanterar vem som har tillgång till vilken information på HubSpot genom att tilldela användarroller och kontrollera behörigheter utan att kompromissa med datasäkerheten.
  • Namnkonventioner - Administratören fastställer namnkonventioner för tillgångar som e-postmallar och landningssidor genom att planera för skalbarhet.
  • Egendomshantering - Hantera egenskaper (fält) inom HubSpot genom att skapa, modifiera och organisera dessa egenskaper.
Allt detta och mycket mer görs av administratören.

Färdigheter en HubSpot-administratör bör ha

Det finns "måste-ha" färdigheter för varje HubSpot-administratör:

  • HubSpot-expertis - Visa en djup förståelse och skicklig hantering av alla HubSpot-funktioner och verktyg.

  • Organisatoriska färdigheter - Hantera konton och skapa arbetsflöden som är friktionsfria och sömlösa. Ta hand om och säkerställa data med ett  systematiskt tillvägagångssätt.

  • Problemlösningsfärdigheter - Identifiera och lösa eventuella HubSpot-relaterade utmaningar effektivt.

  • Stark kommunikation - Guida ditt team tydligt och koncist genom HubSpot-processerna.

  • Analytiska färdigheter - Använd dina analytiska färdigheter för att tyda data och förbättra dina marknadsförings- och försäljningsstrategier.

Toppfördelar med att samarbeta med en HubSpot Solutions Partner

Medan vissa företag föredrar att hålla det internt, hyr vissa företag HubSpot-administratörer från HubSpots partners.

  • Kanske man inte behöver en administratör fulltid. 
  • Kanske man behöver en exceptionellt duktig administratör fast bara ett par dagar i månaden.
  • Kanske man behöver kompetensen, men har anställnings-stopp i sin organisation.

Ja, anledningarna till varför man väljer inhouse eller inte, kan vara många och varierade. Du kan säkert komma på vilka som är relevanta för dig. Istället vill jag skriva fördelarna med att välja oss som extern HubSpot-partner.

Resultify:

  • Vi utför riktigt bra HubSpot-onboardings
  • Vi skapar fantastiska webbplatser
  • Vi har mycket nöjda kunder
  • Vi har verkligen fantastiska medarbetare
  • Vi har ett mycket starkt varumärke
  • Vi är välkända inom HubSpot-ekosystemet

Vi erbjuder:

  • HubSpot Onboarding - En fullständigt anpassad implementering av HubSpot för dina specifika behov, samt stöd för att låta din organisation lära sig använda HubSpot på rätt sätt och få mer ut av din investering!
  • HubSpot-webbplatser - Använd Content Hub för att bygga, driva och underhålla din organisations webbplatser och få bättre kontroll över vilket värde varje URL faktiskt genererar för ditt företag.
  • HubSpot Retainer - En månadstjänst som går ut på att säkra kontinuerlig tillväxt och få ut maximalt av din HubSpot-implementering med ständig optimering av automatiseringar och arbetsflöden. Allt under översikt av en särskilt begåvad Hubspot specialist. Det är steget över administratör! Som en super admin....

Vi har hjälpt många företag att få ut mesta möjliga av HubSpot. Låt oss hjälpa dig också!

Fyll i formuläret nu och få en kostnadsfri konsultation. Ta kontakt med oss idag för att komma igång!

Kontakta oss så berättar vi mer.