Colourful pink and patterned blob.

BEHÖVDES
NYTT TÄNK

Coronapandemin slog extra hårt mot besöksnäringen, inte minst hotell- och turistbranschen. Populära Örenäs Slott såg under 2020 sin digitala försäljning minska kraftigt. Tack vare nya koncept och nya tag om marknadsföringen i samarbete med Resultify klarade man sig dock ur svackan – och gör nu bättre digitala resultat än innan pandemin.

Utanför Landskrona i västra Skåne ligger Skånes största konferensanläggning Örenäs Slott, en anrik och omtyckt turistdestination med hotell, restaurang och upplevelser. Verksamheten har de senaste åren blomstrat, men när pandemin slog till under 2020 dalade omsättningen. De digitala bokningarna minskade för varje vecka och salarna på slottet började eka tomma. 

- Det blev helt avgörande med extremt snabba beslut för att hänga med, då allt rasade som över en natt, säger Åsa Lavesson, försäljningschef på Örenäs Slott.

För Åsa var det tydligt att anläggningen behövde anpassas efter rådande restriktioner, både rent fysiskt men även vad gällde information internt och externt.  Det behövdes nytt tänk och nya tag för att nå besökare och generera bokningar inför vår och sommar 2021.

- Den privata marknaden levde till viss del kvar när konferenserna för en period helt dog ut och det gällde att leverera lämpliga konceptpaket som funkade.

NYA STRATEGISKA
TAG OM MARKNADS-
FÖRINGEN

Örenäs Slott var snabba på bollen med nya, covidanpassade koncept, litervis med handsprit, take away-menyer och begränsade öppettider. Tillsammans med Resultify tog man i december 2020 ett nytt grepp om den digitala marknadsföringen:

  • Direkt och ärlig kommunikation kring förebyggande covid-åtgärder
  • Ökad närvaro på LinkedIn och ny strategi
  • Färre bilder på rum och salar och fler bilder på besökare, mat och livfulla omgivningar
  • Mindre säljbudskap och mer storytelling
  • Mer engagerande content och tävlingar i sociala medier

NYA KUNDANPASSADE
ERBJUDANDEN

Örenäs Slott lanserade även ett nytt, covidanpassat koncept för de populära bröllopsevenemangen på slottet: Drop in-bröllop. Med målgruppssegmenterade digitala kampanjer på Instagram, Facebook och Google Ads blev det covid-anpassade konceptet en oväntat stor succé. Alla tider fullbokades på några veckor och nya tider släpps numera löpande.

87% ÖKAD FÖRSÄLJNING
VIA SAJTEN

Trots att samhället var mitt i en andra smittovåg gav de nya digitala taktikerna resultat. Efter tre månader, i mars 2021, uppmättes följande förbättring i Örenäs Slotts digitala kanaler: 

  • Fördubblad e-handelskonvertering
  • Fördubblat ekonomiskt värde per digital sajtbesökare 
  • +87% ökad försäljning via sajten
  • +50% fler klick på bokningsknappar
  • +20% ökad räckvidd i sociala medier

I skrivande stund har Google-annonseringen som Resultify sköter för Örenäs Slott en månatlig avkastning (ROAS, Return On Ad Spend) på 45. För varje investerad krona får man alltså tillbaka 45 kronor.

– Jag är imponerad över Örenäs Slotts snabba beslutsamhet och proaktivitet, samt min kollega Lovisa Stefors framgångsrika arbete med kampanjer och innehåll. Vi har ett fint samarbete och ser nu bättre resultat än innan pandemin, säger Anna Sandahl, kundansvarig på Resultify.

– Vi är väldigt tacksamma över att vi hade en partner som Resultify när vi hamnade i kris, de var helt med på vårt behov av snabba beslut och levererade samt gav oss goda råd, säger Åsa Lavesson. 

Åsa poängterar hur avgörande digital marknadsföring kan vara och säger att Örenäs slott kommer fortsätta på samma spår tillsammans med Resultify framöver. 

Vill du också få hjälp med digital marknadsföring och annonsering? Hör av dig till oss eller fyll i formuläret nedan, så kontaktar vi dig