5 tips för en lyckad digital kampanj

Ska du ta fram och lansera en digital kampanj? Vi ger dig fem tips på hur du bör utforma den för att generera så bra resultat som möjligt.

1. Driv trafiken till en tydlig landningssida

En digital kampanj kan förstås se väldigt olika ut – dess utformning beror helt på vilka mål du vill uppnå. För de flesta digitala kampanjer är det dock bästa att låta målet för trafiken vara en landningssida, alltså en självstående sida på din hemsida med det enda målet att konvertera besökarna. 

På landningssidan ska kampanjens erbjudande vara sammanfattat kort och koncist. Det ska vara superenkelt för besökaren att förstå vad hen ska göra för att köpa/beställa/anmäla sig.
 

2. Segmentera noggrant och jobba med UTM-taggar

Rikta kampanjen mot en tydligt avgränsad målgrupp. Utgå gärna ifrån specifika intressen som representerar olika livsstilar eller livsfaser hos målgruppen. Det kanske är mer revelant att de är nyblivna husägare och intresserade av renovering, än att de är 30-45 år. Här kan du läsa mer om hur vi brukar göra.

När du väljer text och bild till kampanjen så var noggrann med vilket motiv du väljer – och vilken rubrik du sätter! USP:en (de unika fördelarna) måste framgå tydligt, oavsett om det i ditt fall är pris, exklusivitet eller att erbjudandet bara finns under en begränsad tidsperiod.

Se också till att du kan spåra och mäta kampanjen. Jobba med UTM-taggar så att du tydligt kan se varifrån dina leads kommer.

 

3. Våga snegla på din största konkurrent

Hur marknadsför din största konkurrent sitt bästa erbjudande för samma eller liknande produkt eller tjänst? Ta reda på det och se till att inkludera i kampanjens budskap hur ditt erbjudande slår detta! 

Kunder har ofta bra priskoll och jämför erbjudanden och leverantörer innan de slår till.

 

4. Sätt upp mätning längs köptunneln

Sätt upp konverteringsmätning på de kontaktytor du har med din tänkta kund längs kampanjtunneln. Det kan till exempel vara:

  • Antal klick på en bannerannons
  • Antal ifyllda formulär på landningssidan
  • Antal bokningar eller anmälningar

Detta gör du genom att mappa upp mål (goals) i Google Tag Manager och sedan mäta och följa upp dessa genom Google Analytics – läs mer om hur det fungerar här.

 

5. Gör riktad marknadsföring mot dem som inte nappade

Kör gärna en retargeting-kampanj riktad mot dem som besökt din aktuella landningssida men inte konverterat. På så vis blir de påminda om ditt erbjudande och sannolikheten ökar att de kommer tillbaka och konverterar.

Men! Skynda långsamt. Tänk generellt på att ge din målgrupp tid. Det gäller även innan du startar din kampanj: betalda kampanjer som cirka 3-4 veckor tidigare har föregåtts av organiskt innehåll på samma tema med tips, kunskap eller guidning (utan säljbudskap) tenderar att få bättre spridning och resultat.

 

Dags? Vi hjälper dig med din kampanj!

Resultify har hjälpt hundratals ledande svenska och internationella varumärken att planera, lansera och mäta lyckade digitala kampanjer. 

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med dina kampanjer eller kontakta oss nedan, så pratar vi mer om hur vi kan driva resultat och leads tillsammans!