Google Analytics 4 är här – detta är nytt

Hösten 2020 lanserade Google nästa generation av Google Analytics – Google Analytics 4. För dig som använder Google Analytics för din digitala marknadsföring och webbplats innebär det en del förändringar. Vi reder ut de viktigaste.

Enligt Google själva har Google Analytics 4 skapats för att göra det enklare för företag att “få bättre långsiktig avkastning på sina investeringar i digital marknadsföring med ett mer intelligent Analytics.” 

Alla nya egendomar som skapas från och med nu har Google Analytics 4 som standard. Utseendemässigt liknar det nya Analytics mer Google Search Console och Google Ads, för dig som har jobbat med det. Du kan använda det både för webbplatser och appar.

Så vad är nytt?

Största förändringarna i Google Analytics 4

En stor förändring är att Google Analytics 4 är uppbyggt efter dina besökares digitala köpresa och dess olika faser, i stället för att bara visa data från olika plattformar och enheter.

Det syns bland annat på hur menyn är uppbyggd.

Google_Analytics_reporting__source_Google

Predictive Analytics screenshot in new Google Analytics 4 tool for digital marketing.
I Google Analytics 4 kan du även göra prognoser och estimeringar för framtiden. Med hjälp av machine learning och artificiell intelligens kan Google Analytics 4 förutspå trender i din målgrupps beteende och beräkna potentiellt resultat framåt i tiden – till exempel churn probability (kundbortfall) eller ökad efterfrågan på en viss produkt. Detta hittar du under Analysis Hub i Google Analytics 4.
 
Predictive_in_Google_Analytics_4
Predictive Analytics i nya Analytics 4. Bild: Google.

Du kan alltså beräkna den ungefärliga effekten av olika digitala aktiviteter. Framför allt blir det möjligt beräkna ROI för din digitala marknadsföring även på lång sikt.

Ny meny och nya rapporter

I Google Analytics 4 ser menyn som nämnt annorlunda ut. Det finns inte längre några så kallade vyer (!) att välja bland och antalet rapporter har minskats kraftigt. Nu består menyn av avdelningarna Life Cycle, User, Events, Explore och Configure.

Under den första, Life Cycle, hittar du rapporter som liknar olika steg i den välkända säljtratten/kundresan:

  • Acquisition
    Visar varifrån din trafik kommer. Välj att segmentera på User Acquisition (nya användare) eller Traffic Acquisition (all trafik i form av sessioner).
  • Engagement
    Visar vad dina besökare gör på din sajt. Hette tidigare Behavior. Visar Events (händelser) och Pages and Screens (sidvisningar) – till exempel hur många som klickat på olika knappar, uppnått en viss scrolltid eller klassificeras som quality users.
  • Monetisation
    Visar hur du tjänar pengar på dina besökare. En del av det som tidigare låg under Conversions. Här ser du in-app purchases, annonsvisningar (om du annonserar) och data från e-handel om du har en sådan.
  • Retention
    Visar hur många besökare som återkommer till din webbplats och deras engagemang. Här ser du rapporten Overview och kan segmentera på olika målgrupper.

Visualisera köpresor, funnels och flöden

En ny avdelning i menyn är Explore. Här kan du se säljfunnels, besöksflöden och köpresor för målgrupper i dina kanaler. Välj bland färdiga mallar eller skapa dina egna rapporter som visualiserar flöden genom din webbplats eller app.

Funnels_templates_in_Analytics_4Säljfunnels, tunnlar och flöden i nya Google Analytics 4.
 

Google Analytics 4 följer enskilda kundresor

Även om dina besökare alltid är anonyma, har de olika internet-ID:n som Google använder för att spåra dem mellan olika kanaler. Google Analytics 4 kombinerar flera olika sätt att identifiera och följa dina besökare för att ge dig en komplett bild av kundresan.

Utöver din besökares trafikkälla kan du se exakt vilken annons besökaren klickat på för att komma till din sajt och var i kundresan besökaren troligen befinner sig.

Se data och konverteringar från alla dina digitala kanaler

I Google Analytics 4 kan du inte bara mäta konverteringar på din sajt utan i alla dina kanaler. Under Conversions kan du se konverteringar via:

  • Din YouTube-kanal
  • Dina köpta kanaler utanför Google
  • Dina organiska kanaler: sök, sociala medier och e-post/nyhetsbrev

Hur uppgraderar du till Google Analytics 4?

Om du redan jobbar i Google Analytics finns det ingen deadline för när du behöver gå över till den nya versionen – du kan fortsätta jobba som vanligt i ditt konto ett tag till. Men så småningom kommer det bli dags, så vår rekommendation är att redan nu skapa en ny Google Analytics 4-egendom även om du parallellt använder din gamla. Den gamla försvinner inte för att du skapar en GA4-egendom.

För att skapa en Google Analytics 4-egendom behöver du vara egendomsadministratör och ha redigeringsåtkomst till ditt Google Analytics-konto. Såhär kan du kontrollera om du har det.  Gå in i Google Analytics och följ dessa stegen enligt Googles egen guide. Du kommer att se att ditt nya egendoms-ID börjar med "G" i stället för som tidigare "UA". Nya funktioner kommer att släppas löpande.

Har du inte Google Analytics kan du läsa mer om hur du kommer igång från scratch här.

Vi hjälper dig med Google Analytics 4

Vi hjälper vi dig med GA4 implementering, rapporter uppföljning och mycket mer. Läs mer om vårt GA4 paket och beställ här!  

Du kan också gå Googles egen snabbkurs i Google Analytics 4 online här.

Kontakta oss så berättar vi mer.