Så funkar HubSpot, inbound marketing och marketing automation

Allt-i-ett-plattformen HubSpot består inte bara av ett världsledande CRM. HubSpot innehåller även verktyg som gör att du kan automatisera och skräddarsy stora delar av din marknadsföring. Det kallas marketing automation – och går hand i hand med HubSpots effektiva metod inbound marketing. Såhär fungerar det.

HubSpots tre delar och hur de fungerar

HubSpots plattform består av tre delar som kallas hubbar: Marketing Hub, Sales Hub och Service Hub. Alla tre hubbar utgår ifrån det centrala CRM:et och dina kontakter där.

Läs gärna vår nybörjarguide till HubSpot och HubSpots CRM.

Du når alla hubbar från samma meny och de är integrerade med varandra, men fokuserar på olika aktiviteter i dina kunders köpresa. 

I Marketing Hub planerar, skapar, publicerar och följer du upp din marknadsföring, i Sales Hub jobbar du med försäljning och offerering och i Service Hub hanterar du kundtjänst och support.
 


Populära funktioner i de olika delarna är:

  • Marketing Hub – Leadsgenerering, nyhetsbrev, marketing automation
  • Sales Hub – Offerering och uppföljning, mötesbokning, e-postspårning
  • Service Hub – Supportärenden, kunskapsdatabas, kundnöjdhetsundersökningar

Eftersom alla tre delar utgår ifrån samma CRM och “pratar med varandra” ger du dina kontakter en trygg och enhetlig helhetsupplevelse när du kommunicerar genom HubSpot. Det som går ut från era säljare, er marknadsavdelning och er support hänger helt enkelt ihop.

 

Få fler och bättre leads med inbound marketing

Grundtanken med HubSpot är att du genom att förändra ditt sätt att sälja och kommunicera med din målgrupp kan generera fler leads, växa dina befintliga affärer och få nöjdare kunder.

I stället för att tappa kontakten efter första säljmöte, göra traditionell reklam eller skicka nyhetsbrev som hamnar i spam-korgen bygger HubSpot på metoden inbound marketing.

Inbound marketing innebär att du låter din målgrupp komma till dig i stället för att jaga den. Du lockar din målgrupp till dig genom att bjuda på attraktivt och värdefullt innehåll i form av expertis och kunskap längs hela kundresan och genom att ständigt hålla dina kontakter varma.

HubSpots marknadsföringsverktyg är uppbyggt kring att du enkelt ska kunna skapa värdefull kommunikation till din målgrupp i kundresans olika faser.
 


Spara tid med marketing automation (automatisering) i HubSpot

Ett av verktygen i HubSpot som gör det möjligt att kommunicera till rätt kontakt med rätt erbjudande i rätt fas av kundresan är automation (automatisering). 

Med automation kan du automatisera och skräddarsy stora delar av din marknadsföring, försäljning och kundtjänst, vilket kommer att effektivisera det vardagliga arbetet för dig något enormt.

Du kan tala om för HubSpot att “när min målgrupp gör det här, så ska det här och det här hända”. Sådana händelsekedjor kallas i HubSpot för workflows och bygger på att du sätter upp kriterier för när olika aktiviteter ska ske.

Till exempel:

  • När en besökare varit på din hemsida i minst 2 minuter ska de se ett pop-up-formulär om att prenumerera på nyhetsbrev
  • När en kund skickar in ett supportärende ska de få ett skräddarsytt svar inom 2 timmar
  • Om kunden visat intresse för en viss produkt ska de få ett visst erbjudande inom en viss tid
  • När du skickat en offert och inte hört något från kunden på en vecka ska du få en påminnelse och kunden få ett uppföljningsmejl
     


Fördelar med marketing automation

De största fördelarna med marketing automation och workflows i HubSpot är att du:

  • Sparar tid
  • Säkerställer löpande kontakt med din målgrupp
  • Baserar din marknadsföring på din målgrupps önskemål och beteende
  • Följer en löpande plan
  • Slipper att ständigt skapa offerter, mejl och uppföljning manuellt
     

Rikta och segmentera din digitala kommunikation

Hur gör HubSpot det möjligt att generera fler leads och affärer? När det kommer till din marknadsföring och kommunikation är det framför allt två funktioner: personalisering och segmentering.

Personalisering innebär att du kan anpassa alla mejl, nyhetsbrev, erbjudanden och annan kommunikation till varje enskild mottagare. Både i ämnesraden och inuti mejlet kan HubSpot automatiskt anpassa informationen efter mottagaren i så kallade “smarta fält”. 

 

 

Utöver att lägga till för- och efternamn eller företagsnamn kan du anpassa innehållet efter var mottagaren finns geografiskt, klickbeteende i sociala medier, utbildning, skola, kön, offerter som mottagaren har fått, när ni senast hade kontakt, hur mottagaren svarat i en kundnöjdhetsundersökning och mycket mer.
 


Segmentering innebär att du kan skapa specifika segment inom din målgrupp i ditt CRM och anpassa din kommunikation till dem. Det gör du i form av listor där alla kontakter i listan har något gemensamt.

Du kan skapa segment baserade på beteende, produktintresse, typ av kund, fas i kundens livscykel och så vidare. 

Med segmentering kan du se till att all kontakt och kommunikation som går ut från ditt företag alltid riktas och anpassas efter mottagarens behov, intresse och beteende. 

 


Integrera HubSpot med din mejl

Tänk om du kunde veta när dina kunder har öppnat dina mejl? Det kan du!

Som en del av automatiseringen kan du integrera HubSpot med din mejlklient. Då kan du slå på aviseringar för när din mottagare läst ett mejl. Du kan även se hur många gånger mottagaren har öppnat mejlet. Funktionen kallas för "track" (e-postspårning).
 


Kolla in HubSpot – kostnadsfri demo

Få en introduktion till HubSpot! Resultify är certifierade HubSpot-partners och kan visa dig HubSpots CRM och verktyg online. Vi tittar på hur plattformen skulle passa dig och din organisation och visar dig hur du kommer igång. Fyll i dina uppgifter, så kontaktar vi dig om tid.