Marknadsföring: 3 måsten i coronatider

Hur kan du nå dina kunder och generera affärer i coronatider? Många marknadschefer kämpar nu med krympta budgetar och mindre köpbenägna kunder. Men när det är fel tid för vissa insatser är det rätt tid för andra. Här är tre marknadsföringstips från våra experter.

1. Syns – passa på att annonsera

Om dina kunder är mindre mottagliga för säljkampanjer nu, så kom ihåg att många samtidigt surfar och researchar mer online nu än de brukar. Du har ett guldläge att synas och bygga ditt varumärke i coronatider. Det rådet ger bland annat professorer i marknadsföring vid Lunds universitet.

När ekonomin sedan vänder efter pandemin är du top of mind – den första dina kunder handlar av.

Ett kostnadseffektivt alternativ till radio- och tv-reklam är annonsering via Google Display-nätverket (GDN). Med GDN-annonsering syns din logga och ditt erbjudande just på de utvalda webbplatser, bloggar, tidningar och appar din målgrupp använder.

Vi hjälper flera av Sveriges största varumärken med sådan Google-annonsering. Du väljer själv betalningsmodell. Intresserad av att prova? Läs mer om annonsering här eller kontakta oss, så diskuterar vi ett effektivt upplägg för dig.

2. Ta reda på vad dina kunder vill ha just nu

Pandemin har inte bara gjort att handeln minskat. Köpbeteendet har också förändrats. Dina kunder kanske inte är intresserade av dina vanliga produkter och tjänster just nu, utan något annat av dina erbjudanden.

Ta reda på vilket – och lägg krutet där.

För det första kan du söka på några av dina vanligaste produkter och tjänster på Google Trends och se hur söktrenderna utvecklats för det du erbjuder, både i Sverige och internationellt.

För det andra kan du kolla i Google Analytics vilka sidor på din webbsida som drar mest trafik under Behavior > Site Content > All Pages, samt varifrån den trafiken främst kommer under Behavior > Behavior Flow.

Där ser du vilken kanal som är den viktigaste digitala kontaktytan med dina kunder just nu. Där bör du annonsera eller skapa riktat content.

Du kan också låta oss hjälpa dig göra en ordentlig sökordsanalys för att se hur ditt företag rankar på utvalda sökord jämfört med dina konkurrenter, vilka sökord du just nu bör optimera nytt innehåll på din webbsida efter, samt hur du effektivt sedan genomför detta.

Eftersom effekten av sökordsarbete indexeras och slår igenom först efter några månader är det smart att göra detta nu.

3. Gör din plan för återgången – nu

När corona planar ut kommer dina kunders köpbeteende att förändras igen. Oavsett när det är, så är det hög tid att börja fundera över hur din marknadsplan för våren 2021 bäst möter dina kunders behov och efterfrågan.

Hur ska du fördela din marknadsbudget mellan olika aktiviteter och kanaler? Hur kommer din målgrupp att svara på olika kampanjer och budskap?

Det är mycket du som marknadsansvarig omöjligt kan veta om marknaden nu – men också mycket du kan ta reda på digitalt. Gissa inte. Planera utifrån den data och statistik som finns för dina konton.

Boka ett möte med våra digitala rådgivare så guidar vi dig i hur du bäst rustar dig för din post-corona-marknad. Vi kan vara ditt viktigaste bollplank med konkreta rekommendationer för riktning och budgetering – helt enkelt hur du smartast prioriterar din marknadsföring i denna speciella tid.

De flesta av våra kunder har månadsmöten med sin personliga rådgivare hos oss där vi diskuterar just sådana frågor.

Läs mer om rådgivning med oss här eller mejla för att boka ett möte, så får du professionell rådgivning av några av marknadens ledande digitala experter.

Vill du veta mer om hur Resultify kan hjälpa dig med ditt företags marknadsföring? Hör av dig till oss på 040-6171230 eller fyll i formuläret nedan.